Loading...

gecondenseerde realiteit van Martijn Padding

Componist: Martijn Padding, 2003-4, 2011, 2012
Duur: 30 min
Slagwerk: Jan Roel Hamersma, fagot: Mette Laugs, harmonium: Dirk Luijmes, tuba: Arjan Stroop

In veel van Martijn Padding’s werk – artist in residence bij Het Gelders Orkest – speelt de meta-realiteit van Nederlandse cultuur en landschap een grote rol. De rechte sloten, de groene precies afgeperkte weilanden en het rechtlijnig denken, hebben hun weg gevonden in zijn composities. Uitgestrekte weilanden, koeien, koude kerken, traag psalmzingende gemeenten, boerenkermis, calvinistische mystiek: Padding probeert onderwerpen van uitgesproken Nederlandse culturele signatuur uit te componeren en te transformeren. Dat het harmonium, de psalmpomp, de calvinistische hometrainer, daarbij zijn protagonist is, zal niemand verbazen. Melancholieker, onhandiger en onbehaagzieker dan dit instrument kan het niet.
Van Martijn Padding wordt voor u opgevoerd: 
TWO INGLORIOUS PIECES (2012)  8': voor tuba en slagwerk, bestaande uit German march en Padding’s poldertango. Dit werk voert een uitgeklede fanfare op, gereduceerd tot twee man: het commentaar vanuit Nederlands perspectief op het verschijnsel 'Duitse mars' van onze Oosterburen.
COW MUSIC, pieces under 100 bpm (2003-4) 10'  voor harmonium solo: met daarin Padding's harmonium country dance no.1 en no. 2 en Vox Humana. In COW MUSIC vraagt Padding aandacht voor het tragische lot van de Nederlandse veestapel. Padding vernam dat een onderzoek onder koeien in stallen uitwees dat de koeien blootgesteld aan harde muziek met een puls van hoger dan 100 slagen (gabber house) per minuut, een slechtere melkproductie afleverden als hun collegae die luisterden naar het werk van bijvoorbeeld de grote Nederlandse componist Sweelinck. Ander aspect is dat in grote gedeelten van Nederland de weilanden aan snelwegen grenzen: vanwege de grote CO2 uitstoot wordt het typische roodbont of zwartbont binnengehouden. Automobilisten klaagden over de lege Nederlandse weiden waarop verschillende boeren plastic koeien in de weiden zetten….
GREETINGS FROM HOLLAND (2011) 14' voor fagot, harmonium en slagwerk: bestaande uit Ouverture, Strange march, Small Dutch bassoon stomp en Flat Country chorale no.1. De vier delen uit dit stuk kunnen worden beschouwd als ansichtkaarten van Nederland. Het stuurse, ongemakkelijke, onaangepaste en vulgaire heeft in ieder deel een plek gevonden. En natuurlijk speelt het koraal, misschien wel het meest oer-Nederlandse muzikale element als erfenis van eeuwen calvinistische invloed, een hoofdrol in het werk.

waar & wanneer

15 september 2012 22:15-22:45
Grote Podium

extra uitvoeringen

  • 16 september 2012 14:00-14:30
  • 23 september 2012 13:30-14:00